A légitársaságok egyre több kerozinkímélő trükköt vetnek be: kisebb kanalat adnak az ételhez, könnyítik az üléseket, elhagyják a magazinokat vagy új navigációs rendszer bevezetésével igyekeznek környezetkímélőbbé és gazdaságosabbá tenni járataikat.

Kisebb kanál, könnyebb ülés – környezetkímélőbb repülés

A légitársaságok egyre több kerozinkímélő trükköt vetnek be: kisebb kanalat adnak az ételhez, könnyítik az üléseket, elhagyják a magazinokat vagy új navigációs rendszer bevezetésével igyekeznek környezetkímélőbbé és gazdaságosabbá tenni járataikat.

Az American Airlines a héten teszteli Párizs-Miami járatán azt az üzemanyag-takarékos navigációs rendszert, amely nem csak a GPS-technikának ad nagyobb teret a repülőgép útvonaltervezésében, hanem radikálisan változtat a korábbi emelkedés-süllyedés gyakorlaton is, sokkal nagyobb fokozatosságot bevezetve.  A csütörtöki próbaút során a Boeing 767-300-as gép ahelyett, hogy a felszállás után azonnal 600 méterre emelkedne, lényegesen lassabban fog felkapaszkodni, a megszokott légifolyosó helyett inkább a globális GPS-útvonaltervezésre támaszkodik majd, és Miami körzetébe érve is sokkal hosszabban, a korábbi gyakorlathoz képest kevésbé “meredekebben” ereszkedik le. Mint Brian Will, a légitársaság pilótája elmondta, ezekkel a “trükkökkel” jelentősen csökkenthető az üzemanyag-felhasználás és a károsanyag-kibocsátás. De nem csak Amerikában próbálkoznak a környezetkímélő változtatásokkal, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) beszámolója szerint Japántól Új-Zélandig számos légitársaság keresi a megoldásokat.

A japán JAL stábja kipakolta egy gép teljes felszerelését egy iskola tornatermének padlójára, és alapos vizsgálódás után egy centiméterrel megkurtítottak minden evőeszközt. “Ha egy 400 személyes jumbo jetet veszünk alapul, amelyen két-három étkezést biztosítanak az utasoknak, ez már pár kilót jelenthet. Ebből kiszámítható, hogy mennyi üzemanyag takarítható meg egy év alatt. Bizony, tetemes summáról beszélhetünk” – idézte Paul Steetet, az IATA környezetvédelmi igazgatóját a The Daily Telegraph online kiadványa. Az igazgató elmondta, hogy a légitársaságok alaposan átnézik, mit is visznek magukkal a gépek fedélzetén, és ha csak száz utas száll fel, akkor ahhoz mérten pakolnak be.

Könnyebb élelmiszerosztó tolókocsikat alkalmaznak és kevesebb palackos vizet raktároznak be, sőt a tartályokba is kisebb mennyiség kerül. A következő gépgenerációkon pedig akár 30 százalékkal kisebb súlyú ülések lesznek. Az intézkedések zömét az üzemanyag felfelé kúszó ára motiválja, ám egyre nagyobb a légitársaságokra nehezedő nyomás a környezetvédők részéről is.

Kuala Lumpurban 226 légi szállító cég képviselői ígéretet tettek arra, hogy 2020-ra elérik a “szén-dioxid semleges növekedést”, vagyis a gépek számának emelkedése ellenére nem nő majd a károsanyag-kibocsátásuk.
Kísérletek folynak alternatív üzemanyagok bevezetésével is. Többek között a Virgin Atlantic, a Continental és az Air New Zeland próbálkozik ilyesmivel, például algából nyert energiaforrással. A telegraph.co.uk szerint a kerozin-helyettesítőket jövőre próbálják ki, ám bevezetésük – hiába tűnnek alkalmasnak – a magas költségek miatt csak a jövő évtized közepére várható.

Ajánlott tartalom

Energiatakarékosság új-generációs típusházzal

Szinte az összes, az ÉMI szentendrei Nemzeti Mintaházparkjába tervezett 9 bemutató épület kivitelezése elindult 2024 október közepén. Ezek között a Leier Rába típusháza lesz az egyetlen olyan ház, amely nem könnyűszerkezetes technológiával épül, és amely a tervek szerint 2025. márciusára el is készül.