Joni Mitchell emlékezetes dalában, a Big YellowTaxi-ban már volt egy környezetvédelmi csatakiáltás: „Bebetonozták a paradicsomot és ráhúztak egy parkolót.”
Csaknem 40 évvel később, az iparág vasbeton szerkezetű parkolókkal és parkolóházakkal a háta mögött csatlakoztak a mozgalomhoz és mára központi szereplője annak a célnak, hogy az embereket kiszedjék autóikkal.
A parkolóházak a közlekedési vonalak sikerének kulcsa lehet.
„Ha bőséges parkolóhelyet biztosítunk az autósoknak a tömegközlekedési vonalak mentén, könnyebben rá tudjuk bírni őket, hogy metróra, vagy vonatokra szálljanak.” – így Martin Stein, az 1200 tagú Nemzeti Parkolási Társulás elnöke, mely ezen a héten tanácskozott Washington D.C. mellett.
„A kényelem felismerése nagyon fontos.” – mondja Stein. –„A tömegközlekedés-orientált fejlesztések, klaszterek, lakóingatlanok, üzletek, éttermek létrehozása tömegközlekedési pontok között mellett… ezeknek mindnek az a célja, hogy arra ösztönözze az embereket, hogy hagyják az autóikat otthon és sétáljanak el vacsorázni, vagy moziba, vagy vonattal menjenek munkába.”
Gloria Ohland, a Reconnecting America nonprofit tanácsadó csoport kommunikációs vezetője nem ért egyet ezzel az állásponttal. „Attól még, hogy több parkolóhely áll rendelkezésre, az emberek nem fogják a tömegközlekedést választani.”
„A projektjeink negyven százaléka a parkolás és tömegközlekedés fejlesztésének tervezését teszi ki.” – mondta Dave Rich, a Rich&Associates üzletfejlesztési igazgatója. –„Ez az iparág egyre növekvő szegmense.”
A „zöld” a fekete új tervezési és építési filozófiája, ami egyáltalán nem ismeretlen a parkolási ágazat számára. A tervezők olyan gyakorlatokat tesznek magukévá, mint az újrahasznosított anyagok, a napelemek és az energiatakarékos világítás, valamint a csatornázás korszerűsítése.
„Minden parkolóház manapság, amelyhez tervezés, költségvetés szempontjából közünk van, mind az öko-filozófiát követik.” – így Rich, kinek cége tervezte a Blue Cross Blue Shield garázst Detroit belvárosában, mely az első olyan garázs volt, amit a US. Green Building Council energia-és környezetvédelmi szabványai alapján építettek.
„Néhány garázs vezeték nélküli mozgásérzékelőkkel, és speciális parkolóhelyekkel van felszerelve, külön az alternatív üzemanyagot használó járművek számára.” – tudtuk meg Gary Cudney-től, a Kalamazoo-i Carl Walker Inc. parkolási tanácsadó elnökétől.
A technika óriási szerepet játszik a garázsok fejlesztésében : az úgynevezett Pay-on oszlopok segítségével kiküszöbölhető, hogy a kijáratnál kelljen apró után matatni, miközben jár a motor. Ugyancsak ezt a célt szolgálja a szabad helyek kijelzője, aminek következtében a sofőrnek nem kell parkolóhely után gurulnia körbe-körbe, így a parkolás is kevésbé környezetszennyező.
„Nem számít, milyen zöld a parkolási struktúra, ettől az emberek még vezetnek, és ez az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának 30-40 százalékáért felelős.” – mondja Ohland.
Rich szerint azonban a garázsok ezentúl nem haszonelvű épületek, hanem a város szövete.