Napelemekkel üzemelő vasút

Európa első napelemekkel fedett vasúti szakasza nyílt meg a belgiumi Antwerpen térségében a Párizs és Amszterdam közötti gyorsvasút részeként.

Az autópálya mellett futó, majd a városon is áthaladó sínek fölé 3,6 kilométeres hosszban alagutat építettek, majd ennek tetejét 50 ezer négyzetméteres – nyolc futballpályának megfelelő – területen 16 ezer napelemmel fedték be. Az ezen a szakaszon áthaladó vonatokat így a napenergia hajtja, amelyből az elemek évente 3300 megawattórát termelnek. Ez közel ezer család éves energiafogyasztásának felel meg. Az első “zöld” vonat hétfőn hagyta el Antwerpent a holland határ felé robogva. Szokás szerint ingázókkal és diákokkal volt tele, ezúttal azonban már körülbelül tizenkét kilométeren át a napelemekből nyert energiát használta fel. A megtermelt áramot a vonatok meghajtása mellett a pálya jelzőberendezéseire, világításra és a vonaton található konnektorok ellátására is fordítják, a fennmaradó részt pedig az antwerpeni hálózatra kötik. A helyben előállított napenergia előnye, hogy az áramot nem kell szállítani, ami költségmegtakarítást jelent, és áramveszteség sem keletkezik. A beruházás 15,6 millió euróba (4,1 milliárd forint) került.

Ajánlott tartalom

Energiatakarékosság új-generációs típusházzal

Szinte az összes, az ÉMI szentendrei Nemzeti Mintaházparkjába tervezett 9 bemutató épület kivitelezése elindult 2024 október közepén. Ezek között a Leier Rába típusháza lesz az egyetlen olyan ház, amely nem könnyűszerkezetes technológiával épül, és amely a tervek szerint 2025. márciusára el is készül.