Napelemmel is működik a királyréti erdei vasút új motorvonata

Árammal és napelemmel működő motorvonatot helyeznek üzembe Királyrét és Kismaros között szombaton, a Királyréti Erdei Vasút 120. születésnapján a királyréti végállomáson – tájékoztatta az MTI-t az Ipoly Erdő Zrt. közönségkapcsolati vezetője.

Lengyel László Zoltán az új jármű bemutatáskor elmondta: a magyar mérnökök által kifejlesztett és Magyarországon gyártott prototípus mérföldkő lehet a kisvasutazásban, mert az eddig is környezetbarát tömegközlekedésnek számító erdei vasutazás ezzel a motorkocsival zéró helyi szennyezőanyag-kibocsátóvá válik. A fejlesztés célja egy olyan motorkocsi kialakítása volt, amely természetvédelmi területen a lehető legkevesebb energiával és a lehető legkisebb környezeti terheléssel üzemeltethető. A megoldást egy olyan aszinkronmotor-meghajtású jármű jelentette, amelynél a szükséges hajtóenergiát – a külső hálózatról is tölthető akkumulátorokon kívül – a tetőre szerelt nagyméretű, korszerű napelemek biztosítják, de a hegyi pályán közlekedő kisvonat a működése során visszatáplálja a rendszerbe a lejtmenetkor fékezéssel keletkezett energiát, valamint az elfogyasztott energia egy részét is, ezzel fedezve a jármű napi villamosenergia-szükségletét, még borongós időben is.

A teljesen hangtalanul közlekedő, mintegy harminc utas szállítására alkalmas motorvonat megjelenésében is különleges: a szerelvény teljesen nyitott, amivel páratlan „körpanorámát” nyújt az utazóknak. A maximum 25 kilométer per óra sebességgel haladó kisvasút vezetője is újdonsággal találkozik, mert nincs előtte se kormány, se hagyományos sebességváltó, hanem egy hordozható érintőképernyős monitor segítségével tudja vezérelni a kocsit. Az alacsonypadlós megoldásnak és a kiszerelhető üléssornak köszönhetően a mozgáskorlátozottak, kerekesszékes utasok számára is elérhető az erdei jármű. A szombati Kisvasút Napján az új napelemes motorvonat mellett felvonulnak a jelent képviselő MK48-as dieselmozdonyok, a Tóbi motorvonat és a múltat idéző Morgó gőzös is a börzsönyi Királyréten.

Ajánlott tartalom

Növelni kell az energiahatékonyságot

A magyar gazdaság versenyképességének egyik kulcsa az energiahatékonyság növelése - erről Juhász Edit, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) elnöke beszélt egy konferencián az MTI-nek küldött közlemény szerint.

Egy hozzászólás

  1. Láthatóan még mázsákat lehetne megspórolni az önsúlyon,
    Mi lehet az oka, hogy a külső csőváz szerkezete nem alumínium,
    és hogy az üléseket is hagyományos anyagokból rakták össze.

    Ez tényleg egy heroikus “low budget” berendezés.
    Ezért talán még nagyobb gratuláció illeti a fejlesztőket.