Pandával a hullámok hátán

Az Atlanti-óceán átevezése után Rakonczay Viktória és Gábor újra nekivág a világ vizeinek, hogy egy vitorlás hajóval megkerülje a földet.

A nyolc éve dédelgetett terv július 29-én a megvalósulás szakaszába lép. A fiatal házaspár ekkor kel útra Spanyolországba, hogy belevágjanak életük nagy kalandjába. A WWF Panda nevű vitorlásukkal követik a Fa Nándor és Gál József által fémjelzett útvonalat, és az Antarktisz körül a hideg vizekben megkerülik a földet.
Habár egyikük sem származik hajós családból, és igen nagy meglepetést keltett a vitorlás földkerülő tervük az ismerősök körében, Rakonczay Viktória és Gábor nyolc év alatt pontosan eltervezett mindent. A házaspár korábban átevezte az Atlanti-óceánt, amivel elnyerték az “Év kalandja” díjat az amerikai National Geographic szavazásán.

A vitorlás földkerüléshez megvásárolták, átalakították és fél éven keresztül tesztelték a Földközi-tengeren és az Atlanti-óceánon a Formosa típusú, center cockpites hajót, amelyet kifejezetten hosszú tengeri vitorlázásra alakítottak át, s amely normálisan 6+1 személyes, de ilyen hosszú úton kell a hely az élelmiszereknek és az egyéb felszereléseknek.
A vitorlás azonban nemcsak a természeti erőket, és az emberi határokat próbálja meg legyőzni, hanem a természetvédelem jelképe is lett. A hajósok természet iránti elkötelezettségét az is mutatja, hogy a speciális hajónak a WWF nemzetközi természetvédelmi szervezet adott nevet. Viktória és Gábor reméli, hogy a WWF Panda hajóval minden kikötőben fel tudják hívni a figyelmet a természet állapotára, és a természet védelmének fontosságára. Az óceánok életére ugyanis nemcsak a klímaváltozás, de a túlhalászat, a szennyezések is igen nagy veszélyt jelentenek.
“Ez az út igazán közel hoz minket a természethez. Ezért szeretnénk megtenni minden tőlünk telhetőt azért, hogy felhívjuk a figyelmet a problémákra. – mondja Viktória – A vitorlázásban a szabadságérzés a legjobb. De ott az óceánon nincs segítséged. Jelezhetsz ugyan a mentőcsapatoknak, de lehet, hogy két hét, mire odaérnek. Ezért észnél kell lenni. Ez a túra folyamatos problémamegoldásról, helyzetkezelésről szól, miközben az időtlenség magával ragad, és körülötted semmi sincs, csak a víz és a természet ereje.”

A hajósok felváltva irányítják majd a hajót, négyórás váltásokban. Bíznak annyira egymásban, hogy amíg az egyik kormányoz, addig a másik nyugodtan alszik. Egyikünk se vállal fölösleges kockázatot, és az alapszabályokat mindig betartják. Ilyen például, hogy amíg az egyik alszik, a másik sohasem hagyja el a cockpitet, vagy legalábbis addig nem, amíg fel nem ébreszti a másikat. Ha pedig szokatlan hangot hall valamelyikük, rögtön utána kell járni, mitől van, mert utóbb nagyon megbánhatja, ha nem teszi.

“Gyönyörű kaland lesz ez az egy év.  A tengeren amúgy az éjszaka a legszebb, amikor foszforeszkál a hajó nyoma a vízen, de nemcsak a hajóé, hanem a delfineké és bálnáké is. A hosszas távollét és a vízen töltött idő rengeteget formál az emberen. Miután hetekig huszonnyolc fokos tíz százalékban sós vizet iszol, földöntúli módon tudsz örülni egy hideg sörnek, képes vagy rácsodálkozni a forró zuhanyra, mintha sohasem próbáltad volna.” – teszi hozzá Gábor.
Tartós élelmiszereket visznek magukkal, amelyek nem igényelnek hűtést. A kenyeret maguk sütik, víz lesz a tengerben, rizst és tésztát, és kész konzerveket esznek, no és persze rengeteg vitamint, mert az már az evezős túra során megmutatkozott, hogy az emberen nagyon hamar kiütköznek a vitaminhiány nyomai.
A földkerülő házaspár egy teljes évig lesz úton. A tervek szerint körülbelül tízszer kötnek ki, de összességében így is 250 napot töltenek a vízen egymásra utalva, együtt küzdve az elemekkel. Kalandjaikat fotókon, videókon is megörökítik majd.
Az útinaplót a www.atlantix.eu oldalán figyelemmel kísérhetik.

Ajánlott tartalom

Az aszály vagy a belvíz veszélyeinek előrejelzésében is segíthet a HUN-REN ATK kutatói által kifejlesztett talajhidrológiai adatbázis

A HUN-REN Agrártudományi Kutatóközpont Talajtani Intézetének (HUN-REN ATK TAKI) kutatói elkészítették a HU-SoilHydroGrids 3D talajhidrológiai adatbázis 1.0 verzióját, amely új lehetőségeket nyújt országos léptékű környezeti problémák ‒ többek között az aszály, a belvíz és a vízmegtartás ‒ elemzésére irányuló kutatások számára. Munkájukat a Science of The Total Environment folyóiratban publikálták, open access formában.