Bármilyen megállapodás is szülessen Párizsban a jövő globális klímastratégiáját illetően, az energiahatékonyság növelése az egész világ számára az egyik legkézenfekvőbb megoldás a gazdaság dekarbonizációjára – közölte a Századvég Gazdaságkutató Zrt. pénteken az MTI-vel.
A közlemény szerint az egységnyi termelésre vetített energia felhasználásának csökkentése pedig különösen fontos egy olyan, tradicionális energiahordozókban szegény és nagyarányban importfüggő régióban, mint Európa.
A Századvég Gazdaságkutató emlékeztet, hogy az Európai Unió az ellátásbiztonság és a versenyképesség növelése, valamint a fenntartható fejődés biztosítása érdekében 2010-ben célul tűzte ki az energiafogyasztás és a szén-dioxid-kibocsátás 20 százalékos csökkentését. A célok elérése érdekében 2012-ben kidolgozták az Energiahatékonysági Irányelvet (EED), amely az energiatermelést, az elosztást és a végső felhasználást egyaránt érinti. Magyarországnak az évtized végéig mintegy 10 százalékkal kell energiahatékonyságát javítania, ami a kutató számításai szerint mintegy 1500-2500 milliárd forint beruházást gerjeszt. 2020 utánra még komolyabb vállalásokra is szükség lehet, hiszen a 2014. októberében elfogadott előírás szerint már 27-30 százalékos megtakarítást szükséges elérni 2030-ig az unió egészében.
Az energiahatékonyság növelése szempontjából vannak olyan szektorok, mint a háztartási kisgépeké és világításé, ahol a befektetések maguktól is megtérülnek. Léteznek olyan szektorok is, ahol az energiafogyasztó berendezések élettartama nem elég hosszú ahhoz, hogy az energiahatékonysági beruházások még idő előtt megtérüljenek. Számos egyéb szektorban azonban pozitív megtérülési rátával lehet számolni, de a beruházások elindításához szükség van azok ösztönzésére, támogatásokra.
A Századvég Gazdaságkutató szerint a gépjárműpark megújításával 21 petajoule energia megtakarítás érhető el, ugyanakkor ez egy olyan terület, ahol a szabályozói beavatkozás nem javasolt. Egy gépjármű élettartama jellemzően kevesebb mint 20 év, az energiahatékony járművek 16-17 év alatt térülnének meg, így hasznuk rövid ideig érezhető. Ezért a szektor ösztönzését nem javasolja a Századvég hiszen alig, hogy megtérült a beruházás, a gépjárművet már ki is vonták a forgalomból.
A támogatások nyújtása sokkal inkább javasolt az épületenergetikai szektorban. Számításaik szerint a szektorban 70-80 petajoule megtakarítási potenciál rejtőzik, többszöröse a 2020-ig szükséges megtakarítási mennyiségnek. Az itt realizált beruházások hatása majdnem 30 éven keresztül érződik, ugyanakkor 5-12 év alatt megtérülnek. A közlekedési szektorral ellentétben így a lakók a beruházás megtérülésétől még legalább 20 éven keresztül élvezhetik az alacsonyabb fenntartási költségeket. Ahhoz azonban, hogy valóra váljanak az ilyen beruházások, olyan innovatív finanszírozási módszerekre lehet szükség, mint a számla alapú törlesztés (angolul az “on-bill-finance”), amelyet az energiaszolgáltatók kínálnak ügyfeleiknek. Az EED felülvizsgálati konzultációjában így a Századvég Gazdaságkutató javasolni fogja ezt a típusú finanszírozási forma elterjedésének ösztönzését.
Szintén jelentős megtakarítási lehetőségeket rejt az ipar energiahatékonyságának növelése. A Századvég ez év nyarán olyan javaslatot dolgozott ki, amely a nagyvállalatokat adókedvezmények biztosításával ösztönzi az energia megtakarítással járó beruházásokra. A Századvég arról tájékoztat, hogy javaslatát az adópolitikáért illetékes NGM is támogatja és várakozásaik szerint a javaslat hamarosan a kormány elé kerül.