Németországban pár órára ingyen volt az áram – kürtölték világgá nemrég a hírügynökségek. A nap-, a szél- és a biomassza-erőművek ma már valóban olyan mennyiségű energia előállítására képesek, hogy lassan a traktorok is átállhatnak az elektromos meghajtásra.
A háttérben évek óta folynak az ezzel kapcsolatos kísérletek. A holland Multi Tool Trac 2015-ben építette meg az első dízel-elektromos traktort, amelyet jó ideje folyamatosan tesztel szántóföldi körülmények között – a kíváncsi szemek elől gondosan elzárva. Az erőgép generátora a hathengeres, 210 LE-s Steyr dízelmotor mögött kapott helyet, és 22–44 kW közötti teljesítményt biztosít a kerekeket hajtó villanymotoroknak. Az akkumulátor kapacitása 30 kWh.
Ez a traktor kiváló eszköze lehetne a mostanában terjedő Controlled Traffic Farming (CTF) technológiának, amely állandó művelőutak kialakításával hatékonyan küzd a talajtömörödés ellen. Az összes munkaművelet során valamennyi gép csak ezeket a művelőutakat használhatja, így a talajtaposásból származó terméskárok jó része elkerülhető.
A Multi Tool Trac a gazdákkal együttműködve fejlesztette ki univerzális traktorát. Fontos elvárás volt az erőgéppel szemben, hogy egyszerre legyen képes 3,2 méteres nyomtávon haladni a szántóföldön, és 2,25 méteresen a közúton. Ez természetesen csak egy forradalmian új, állítható nyomtávú rendszer kialakításával vált lehetővé, és a traktor menet közben képes átállni a szélesebbről a keskenyebb nyomtávra (és persze vissza).
A tengelytáv extrém nagy lett (5,5 méter), amely rendkívüli stabilitást ad a gépnek, ráadásul így különféle művelőeszközök is szerelhetők a két tengely közé. Különleges megoldású a fülke is, amely a vázon akár 2,25 méteres elmozdulásra képes (előre-hátra), így a kezelő mindig zavartalanul követheti figyelemmel a különféle munkafolyamatokat. A közel 10 tonnás (és 5 tonnáig terhelhető) traktor elöl és hátul is rendelkezik TLT-kivezetéssel, vagyis lényegében bármilyen munkaeszköz hozzácsatolható. Az egyforma Mitas 380/90 R50 gumiabroncsokkal ellátott erőgép összkerékhajtásra és négykerék-kormányzásra képes, a csúcssebessége 40 km/óra, fordulóköre 12 méter.
A Multi Tool Trac-nek a 2016-os szezonban már a javított, második prototípusa fut a földeken, ám erre még idén további átalakítások várnak. Nem sietnek a konstrukció piacra dobásával, alaposan le akarják tesztelni, mielőtt – várhatóan 2019-től – a gazdálkodók is megvásárolhatják ezt az innovatív eszközt. Az ára egyelőre meglehetősen borsos, 250–300 ezer euró (75-95 millió forint), de a tömeggyártás révén feltehetőleg majd jelentősen csökken.
forrás: agrarszektor.hu