A környezetbarát alapanyagokból készült vagy környezetvédelmi problémákat tudatosító “zöld” gyerekjátékok jelenleg a közel 84 milliárd dolláros (17 ezer milliárd forint) nemzetközi játékpiacnak csupán töredékét teszik ki, felmérések szerint azonban emelkedik a részarányuk.
A New York állambeli Syracuse-ban működő Earthsense környezeti kutatócég becslései szerint a zöldjátékok egymilliárd dolláros (202 milliárd forint) forgalommal az amerikai játékpiac mintegy 5 százalékát tehetik ki a következő öt évben. Az ökojátékok kiemelt helyet kaptak a tavalyi New York-i és az idei nürnbergi játékvásáron is. Utóbbi Németország legjelentősebb nemzetközi játékvására, amely többek között hidroelektromos játékautókat és szélturbinákkal és esővízgyűjtővel felszerelt babaházakat vonultatott fel február elején.
A zöldjátékok ugyanakkor nem jelentenek automatikus sikert. A Wild Toys nevű játékgyártó például két évvel ezelőtt rukkolt elő bioplüss-állatfiguráival, amelyeket többnyire állatkerteknek és múzeumi boltoknak szállítottak. A brit cég még arra is figyelmet fordított, hogy a töméshez használt gyapot termesztésénél természetes trágyát használjanak. A termék ára végül körülbelül 25 százalékkal haladta meg a hagyományos játékokét, ez azonban túl nagy különbségnek bizonyult. “Még mindig a raktárunkban pihennek … Még mindig abban a szakaszban vagyunk, ahol a vásárlók azt mondják: +Igen, zöldek akarunk lenni, de nem, fizetni nem akarunk érte+” – fogalmazott Valdemar Barde, a vállalat szóvivője.
A nürnbergi játékvásáron készített felmérés ezzel szemben azt mutatta, hogy a német vásárlók körülbelül egyharmada hajlandó lenne 10-20 százalékkal többet fizetni a környezetbarát alapanyagokból készült játékokért, többek között azért, mert jobb minőségűnek, hosszabb élettartamúnak tartják ezeket. “A fenntartható játékszerek egyúttal kiváló minőségűek és hosszabb élettartamúak is, így megjelenik az a szempont, hogy megéri néhány euróval többet beruházni” – fejtette ki Rainer Weisskirch, a német minőségfelügyeleti egyesület (TÜV) szóvivője.
A minőség és a tartósság mellett a szülők egyre inkább a biztonságot is figyelembe veszik, miután a közelmúltban nagy nyilvánosságot kapott egyes műanyagok károsnak vélt biszfenol-A (BPA) tartalma és sok kínai játék kadmiumtartalma. “Manapság már nem megy, hogy egy ki tudja honnan származó ismeretlen műanyag dolgot a gyerek kezébe adunk. A szülők felkészültek, és információt akarnak arról, hogy mi van a termékben. Ez az, ami valójában irányítja a piacot” – vélekedett Robert von Goeben, a San Franciscó-i székhelyű Green Toys játékgyártó társalapítója.