A 3D-s mozizás egyeseknél fejfájást okozhat

Miközben az ígéretesen jövedelmező 3D-s technikai őrület a mozi után már a televíziózásban is kezd teret hódítani, amerikai szemspecialisták arra figyelmezettek, hogy a háromdimenziós látvány egyeseknél fejfájást okozhat.

A 3D-ben forgalmazott játékfilmek mozis sikerein felbuzdulva a múlt héten 3D-s tévékészülékek kifejlesztéséről érkeztek hírek a Las Vegas-i szórakoztató elektronikai vásárról. Az is kiderült, hogy két vezető amerikai kábeltelebízós csatorna is a háromdimenziós műsorszórás bevezetését tervezi.

Az új 3D-technika sokakat megörvendeztet, de a szakértők szerint azok, akiknek a szeme nincs teljesen rendben, megszenvedhetik. Mint Michael Rosenberg chicagói szemészprofesszor elmondta, számos embernek van kisebb szemproblémája, például apró eltérés a szemizmok egyensúlyában, amit rendes körülmények között az agy maradéktalanul kompenzál. A 3D-s mozik azonban merőben új érzékelésre késztetik a szemet, ami nagyobb terhet ró az agyra, és az erőfeszítés fejfájást válthat ki – magyarázta az egyetemi tanár.

John Hagan missouri szemész, az Amerikai Szemészeti Akadémia tagja szerint a kancsalsággal küzdők számára is gondot jelenthet a 3D-s filmek élvezete. Akiknek pedig nincs térlátása, azok a filmeket sem látják három dimenzióban – jegyezte meg.
Bár nem állnak rendelkezésre tanulmányok arról, hogy milyen gyakran léphet fel fejfájás a 3D-s filmnézés után, egy 3D-s technikai felszereléseket forgalmazó cég szóvivője közölte, hogy korábban éppen a fejfájás és a hányinger miatt nem lett nagy biznisz a három dimenziós technológiából. Mint leszögezte, az újabb, digitális technológia a panaszok zömét már kiküszöbölte.
Rosenberg úgy vélekedett, hogy az emberek hamar ráunnak majd erre a “divathóbortra” is, mert rájönnek, hogy bár ügyes dolog, végső soron kényelmetlen.

Ajánlott tartalom

Zöld színnel a fenntarthatóságért és a tudatosabb döntésekért

Egyedi zöld színt vezet be termékein a kulacsokat és Microdrinkeket forgalmazó Waterdrop vállalat. A feltűnő, élénk színnel a vállalat kifejezi elköteleződését a környezetvédelem és fenntarthatóság mellett, és egyben szeretné felhívni a figyelmet a környezettudatosabb életmód fontosságára, és a választás lehetőségére.