A Continental Airlines közel hat hónappal ezelőtt kezdte meg a sugárhajtású repülőgépek bioüzemanyaggal hajtott tesztelését. Az idei párizsi repülőshow kapcsán ismertették az elmúlt időszak eredményeit.

A sugárhajtású repülőgépek bioüzemanyaggal is tökéletesen működnek

A Continental Airlines közel hat hónappal ezelőtt kezdte meg a sugárhajtású repülőgépek bioüzemanyaggal hajtott tesztelését. Az idei párizsi repülőshow kapcsán ismertették az elmúlt időszak eredményeit.

Eszerint, melyet a hosszú tesztsorozat során többször is kommunikáltak, az általuk használt bioüzemanyag-keverék ugyanolyan teljesítményt generál, mint a fosszilis tüzelőanyagokkal hajtott gépek, sőt, kis mértékben növelte is azt. Az üzemanyag-hatékonyság 1,1%-kal növekedett. Az eredmények biztatóak, ám korántsem jelentik azt, hogy a fosszilis tüzelőanyagok helyettesítése megoldható.

A közel 60 milliárd gallon üzemanyag, melyet a sugárhajtású gépek egy évben elégetnek, töredékének előállítása is lehetetlen kihívás jelenleg. Három különböző technológia alkalmas a feladatra, mindegyiknek megvannak a hátrányai.  Az élelmiszernövényekből, mint a cukornád, a szójabab vagy a canola, előállított üzemanyagok az élelmiszerellátásban okozhat fennakadást illetve maga után vonja az élelmiszerárak növekedését is. A növények fokozódó betakarítása az üvegházhatást okozó gázok nagyobb kibocsátásával járna, és egyre több földet vonnának mezőgazdasági művelés alá.

A nem élelmiszernövényekből származó bioüzemanyagok, mint a jatropha vagy camelina származékok már ígéretesebb megoldásokat kínálnak, nagy mennyiségű előállításuk azonban az élelmiszernövények kiszorításához valamint hatalmas mértékű erdőirtáshoz vezethet. A szén-dioxid-kibocsátás szintén emelkedne, csakúgy, mint a fosszilis tüzelőanyagok ára. Az algákat felhasználó technológia legfőbb akadálya az alga növekedésének és mennyiségnek szabályozása, esetleges gyorsítása, és a felhasználni kívánt olaj költséghatékony kinyerése.

Az előállítható mennyiség korlátai ellenére egyre többen szorgalmazzák a gépekben eredményesen használt Bio-SPK üzemanyagok engedélyezését; a Boeing a hivatalos elismerés 2010-es dátumát szorgalmazza, míg a légitársaságok és gyártók konzorciumának másik tagja, az UOP Honeywell a Bio-SPK előállítási technológiáját szabadalmaztatná nyár végéig.

A bioüzemanyagok támogatására nagy szükség van, a tesztek eredményei szerint az ezzel működő sugárhajtású repülőgépek akár 84%-kal is redukálhatják a szén-dioxid-kibocsátás mértékét, míg a 2008 óta vizsgált bio és hagyományos üzemanyagok keverékével 60%-os csökkentés érhető el.

Ajánlott tartalom

Az ingyen energiát hozhatja el a hullámerőmű?

A finn AW-Energy a hullámok erejét hasznosítaná Waveroller technológiájával.