Egyetlen repülőúttal ilyen messzire még sosem jutottam! A Leaf menetpróbáján gyakorlatilag egy alternatív univerzumban kötöttem ki.
Van egy ország, ahol az áramtermelés 98 százalékát megújuló energiaforrásokból fedezik, ahol a villanyautók ingyen tölthetők a temérdek töltőpont bármelyikén, mentesülnek az adók alól, díjmentesen parkolnak és használhatják a buszsávokat. Fontos ezt előrebocsátani, hiszen a Norvég valóság teljesen más kontextusba helyezi az idehaza szürreálisnak ható villanyautózást. Az ilyen járművek használhatóságát ugyanis nagyban befolyásolja az infrastruktúra. Norvégiában mindenesetre a Nissan Leaf tavaly az eladási lista 13. helyén állt, és az idén már a 6. helyig jutott, írja a vg.hu!
Ezen sikereken felbuzdulva dobják piacra most a második generációt, amely ránézésre ugyan alig különbözik elődjétől, mégis fontos fejlesztéseket hajtottak végre rajta. Először is megnövelték a hatótávot, amely az európai menetciklus szerint immáron 199 kilométer. Ez akkor is elegendő lenne a mindennapos városi jövés-menéshez, ha csak kétharmadát tudnánk kihozni a gyári adatnak. Ehhez 5 százalékkal javították a 80 kilowattos villanymotor hatékonyságát, további 6 százalékkal pedig a fékezési energia visszatápláló rendszerét. Mivel a súly is fontos tényező, a 32 kilogrammnyi megtakarítás is sokat számít.
A fejlesztések persze az utasteret sem hagyták érintetlenül. Mostantól háromféle felszereltségi szint és kétféle belső színárnyalat közül választhatunk. Újabb funkciókkal bővítették a központi egységet, amely okostelefonnal távolról is vezérelhető, így a fűtést vagy a légkondicionálót előre bekapcsolhatjuk, amíg az autó töltőn van, hogy ne az akkumulátor merüljön. De hasznos a töltöttséget, a terepviszonyokat és a töltőpontokat is figyelembe vevő navigációs rendszer is, amely magyarul is beszél. Bár alapvetően nem családi autónak tervezték, mégis említésre méltó a hátsó lábteret érintő 53 milliméteres bővítés, amelyet egyszerűen, az ülés átszabásával értek el. Sőt, a csomagtér is megnőtt a töltő-inverter páros motortérbe költözésével.
Mindezek nagyon kellemes, kényelmes és jól használható autóvá teszik a Nissan Leafet. Olyannyira, hogy ha nem mondanánk meg a volán mögött ülőnek, hogy villanyautót vezet, valószínűleg nem is venné észre. Épp úgy viselkedik mint egy automatikus váltóval felszerelt kompakt, csak sokkal csendesebb és sokkal finomabban húz. A villanymotor egyenletes nyomatékleadásának köszönhetően kellően dinamikus, s ha a váltókar szerepét játszó programválasztó kapcsolót nem felejtettük takarékos állásban, még fürge is. Külön érdekesség, hogy választhatunk motorfék üzemmódot is, ami lejtmenetben nemcsak kényelmes, de a hatótávot is növeli. Ahhoz azonban hogy hazánkba is elérjen a változás szele, még sok időre lesz szükség. Az autó támogatások nélküli vételárát ugyanis kevesen tudják majd feláldozni a környezetvédelem oltárán. Elvégre a Visia felszereltségű alapváltozat 8 774 500 forintja könnyedén 9 millió fölé szökik, már csak a gyorstöltő megvásárlásával is.