Egyre népszerűbb az autómegosztás Németországban

Egyre népszerűbb Németországban a nagyvárosi közösségi kerékpárkölcsönző rendszerekhez hasonlóan működő autómegosztás (carsharing), a szolgáltatások használóinak száma tavaly csaknem megduplázódott.

A regisztrált felhasználók száma 2012-ben 453 ezer volt, ami 200 ezres növekedés az egy évvel korábbihoz képest. Az autóflotta is jelentősen nőtt, a cégek összesen 11 250 kocsit üzemeltetnek – írták német lapok szerdán az autómegosztó vállalkozások szövetségének statisztikáját ismertetve. Az önkiszolgáló rendszer lényege, hogy a gépkocsik nem egy autókölcsönzőben, hanem a város számos pontján rendelkezésre állnak és nem slusszkulccsal, hanem tagsági kártyával működnek, használatukért pedig percalapú díjat szednek, amelyben az üzemanyagtól a biztosításig minden költség benne van. A felhasználó beszáll és elintézi mindazt, amihez kell a kocsi, majd amikor már nincsen szükség rá, otthagyja a kijelölt parkolóhelyeken. A rugalmasabb, úgynevezett szabadon lebegő (free floating) hálózatokban nincsenek kijelölt parkolók, hanem bárhol ott lehet hagyni az autót, ahol a közlekedési szabályok szerint szabad parkolni. Ez a szolgáltatástípus fejlődik a leggyorsabban, a felhasználók száma tavaly csaknem 400 százalékkal nőtt, 38 ezerről 183 ezerre emelkedett.

A szolgáltatás elsősorban fiatalok körében népszerű, az üzemeltetők pedig jellemzően autógyártó társaságok és hagyományos autókölcsönző cégek közös vállalkozásai. Az üzleti modell piackutatási eredményekre épül, amelyek szerint változik az autózásra vonatkozó fogyasztói hozzáállás. A vizsgálatok szerint az autó egyre kevésbé számít státusszimbólumnak, de az autóhasználati lehetőség biztosítása fontos. Különösen a fiatalok körében csökken a saját kocsi jelentősége, a következő években így egyre többen lesznek, akik vásárlás helyett inkább csak bérelnének autót. Az előrejelzések alapján az évtized közepén elérheti az egymilliót az autómegosztó rendszerek felhasználóinak száma. A szolgáltatásokat egyelőre legkevesebb félmillió lakosú városokban üzemeltetik, az autók pedig általában városi kisautók. A legtöbb hálózat – összesen hat – Berlinben működik. A környezettudatos fogyasztói magatartás erősödésére reagálva a német fővárosban tavaly egy olyan autómegosztó szolgáltatás is indult, amely kizárólag elektromos meghajtású kocsikat kínál.

Ajánlott tartalom

A BYD 100 milliárd jüant invesztál intelligens technológiái fejlesztésébe

A BYD 100 milliárd jüant invesztál intelligens technológiái további fejlesztésébe, célja a mesterséges intelligencia és az autóipar rendszereinek összehangolása, és ez által a mindennapi autózás kényelmesebbé, biztonságosabbá tétele - közölte a kínai autógyártó abból az alkalomból, hogy átadták a márka tízmilliomodik, új energiákkal hajtott modelljét tulajdonosának.