Biztonságosabbak, környezetbarátabbak lehetnek és üzemanyag-fogyasztásuk is csökkenhet a tehergépkocsiknak, ha elfogadásra kerül egy uniós jogszabály ma előterjesztett módosító javaslata.(1)
Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (amelynek a Levegő Munkacsoport is tagja) és a Közúti Balesetek Áldozatai Európai Szövetsége üdvözli az Európai Bizottság javaslatát a tehergépjárművek engedélyezett súlyának és méretének változtatásáról. A javaslat fordulópont a közlekedésbiztonságban és bár kicsi, de örvendetes lépés a közlekedés okozta légszennyezés csökkentésére, írja a levego.hu.
A teherautók csak három százalékát teszik ki a forgalomban lévő összes gépjárműnek, viszont a közlekedésből származó káros anyagok 25 százalékát bocsátják ki, és a halálos kimenetelű közúti balesetek 18 százalékáért felelősek. E balesetekben Európában 2005 és 2007 között átlagosan évente több mint 7000 ember vesztette el az életét. (2) Az uniós szabályozásban ma engedélyezett vezetőfülke akadályozza a fogyasztáscsökkentő kialakítást és nem elég biztonságos.
A javasolt hosszabb fülke intelligensebb tervezést tesz lehetővé lekerekített, áramvonalas orral és gyűrődési zónával (ld. az alábbi képet). Javulhat a jármű aerodinamikája, a nagyobb kilátás segíthet elkerülni a baleseteket, csökken a frontális ütközés hatása, és az elütött gyalogos vagy biciklis nem kerül a kamion alá. Összességében, a változtatások kerékpárosok, gyalogosok és autósok százainak életét mentheti meg és évente több milliárd liter gázolaj megtakarítását is lehetővé teszi. Balesetek Áldozatai Európai Szövetségének elnöke a következőket nyilatkozta: „A közlekedésbiztonságban a teherautóknak jogosan igen rossz a megítélésük. Jelenleg egy frontális ütközés egy kamionnal olyan, mintha téglafalnak ütköznénk. Az orr új formatervezése csökkentheti a súlyos sérülések számát és évente több száz ember életét mentheti meg. Ezeket a fejlesztéseket kötelező érvénnyel mihamarabb elő kell írni minden tehergépjárműre.”
Az érvényes uniós szabályozást követve csak 2,35 méter hosszú vezetőfülkét lehet kialakítani, amibe nem fér bele a mainál gömbölyűbb orr. Ez az, ami gátolja az előrelépést az üzemanyag-hatékonyságban és a biztonságban. Egy 2011-ben készült tanulmány szerint – melyet az FKA német műszaki intézet készített az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség számára (3) – a teherautó orrának lekerekítése 12 százalékkal is csökkentheti a légellenállást, és 3-5 százalékkal a fogyasztást. Ez a mai árakon egy kamion esetén évente átlagosan 1500 euró megtakarítást jelent. Összességében az Európai Unió országai ezáltal évi 5 millió tonna szén-dioxid kibocsátását kerülhetnék el.
“Az európai tervezésű teherautók elavultak – és ez Európának sok milliárd, üzemanyagra kidobott eurójába kerül. A törvényjavaslat egy lépéssel közelebb visz minket a 21. század követelményeinek megfelelő teherszállítás megvalósításához” – állítja William Todts az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetségtől.
Sajnálatos módon a javaslatban benne van a hosszú, 25 méteres kamionok határátlépésének engedélyezése is, ha a két szomszédos ország beleegyezik. Néhány tagállam már 16 éve engedélyezi az ilyen óriáskamionok forgalmát, de csak a belföldi közlekedésben.(4) Ha ez a változtatás megvalósulna, az óriáskamionok száma bizonyosan emelkedne az Európai Unióban, amitől több lenne a közúti szállítás, és így nőne a levegőszennyezés és a súlyos balesetek száma.
„A Bizottság az állampolgárok biztonságának és a környezet védelmének megfelelő garanciái nélkül nyitna utat az óriáskamionok nemzetközi forgalmának Európában. Jobb teherautókra van szükségünk, nem pedig nagyobbakra” – állapította meg Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse.
Megjegyzések:
(1) Bizottsági javaslat a 96/53/EK irányelv módosítására. http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-328_en.htm
(2) ROBINSON, B. J.; HULSHOF, W.; ROBINSON, T.; KNIGHT, I.: AEBS and LDWS exemptions study: final report, Transport Research Laboratory, 2010.
http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/automotive/files/projects/report-aebs-ldws_en.pdf
(3) Dipl.-Ing. Thomas Welfers et al.: Design of a Tractor for Optimised Safety and Fuel Consumption, Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH, 2011.
http://www.ttm.nl/download/2012%2002%20FKA%20Smart%20Cab%20study_web_lr.pdf
(4) Az EU szabályai szerint a nemzetközi fuvarozásban a tehergépjármű hossza nem haladhatja meg a 18,75 métert, és a megengedett legnagyobb össztömeg 40 tonna.