Mióta az autómobil világszerte tömegcikké vált, szinte minden évnek volt autója. Nem azért, mert néhány mutyiutazásokkal, ajándékokkal, hirdetésekkel vagy egy kis készpénzzel, valamelyik autógyártó megvett néhány, magát az évautója-díj eldöntésére feljogosítva érző bértollnokot, aki összeültek, kiválasztott egy új típust, és azt nagy csinnadrattával az "év autójának" választották.

Ha már egyszer év autója…

Mióta az autómobil világszerte tömegcikké vált, szinte minden évnek volt autója. Nem azért, mert néhány mutyiutazásokkal, ajándékokkal, hirdetésekkel vagy egy kis készpénzzel, valamelyik autógyártó megvett néhány, magát az évautója-díj eldöntésére feljogosítva érző bértollnokot, aki összeültek, kiválasztott egy új típust, és azt nagy csinnadrattával az “év autójának” választották.

Nem.

Az év valódi autói soha nem így születnek.

Hiába lett például 2014-ben Év Autója a ráncfelvarrott Peugeot 308-as a szakértő nemzetközi zsűri szerint. A Peuget 308-as láthatóan a kutyát nem érdekli. Sem esztétikailag, sem műszaki tartalomban, sem pedig környezetvédelmi szempontból az égegyadta világon semmi újat nem hozott. Legfeljebb sokan konstatálták, hogy azért lényegesen szebb és valamivel üzembiztosabb lett elődjénél.

De ez – elvben – alapelvárás egy normális autó esetében – és nem ok a díjazására.

De meg is fordíthatjuk a dolgot: hiába nem lett évautója annakidején, a kilencvenes évek végén, a Peugeot 206-os vagy a 406-os. A világ, a vásárlók mégis rajongtak ezekért a típusokért, és senkinek sem hiányzott egy néhány újságíró által kiállított évautója plecsni, ahhoz, hogy szeressék és vegyék e két – egyébként tényleg nagyszerű – járművet.

Hamarosan idén is megválasztják az év autóját a magukat nagyon nagytekintélyűnek, kurvára elfogulatlannak, pártatlannak és hozzáértőnek tartó zsűri tagjai. A legtöbb autós cég nyilván idén is igyekszik majd ezeknek a zsűritagoknak a kedvébe járni: utaztatják, etetik, autóztatják őket – és ők nagykegyesen mindezt el is fogadják. Hangsúlyozva persze szigorú pártatlanságukat és befolyásolhatatlanságukat.

Aztán – évről évre nagyobb felhajtással – hoznak egy döntést, amely valójában semmit nem befolyásol és lassan senkit nem is érdekel. Az év autója ugyanis idén is az lesz, amelyikről a leendő vásárlók, a közvélemény úgy érzi, hogy “igen, ez az”.

Az lesz az év autója, amelyik világszerte közbeszéddé válik, divatot teremt, trendeket formál és emberek millióinak vágyai tárgyává válik.

Idén ez a (személy)autó valószínűleg az új Renault Twingo lesz, amely trendi, de praktikus, sportos, de öko, kicsi, de tágas. Szóval olyan – elvileg – egymást kizáró tulajdonságokat egyesít, amelyeket egyetlen más idei újdonság sem.

Az idei év autója tehát egy zöld szempontból vállalható kisautó, amely szolgáltatásaiban vetekszik a környezetvédelmi szempontból vállalhatatlan sokkal nagyobbakkal is.

A helyzet egyébként ugyanígy áll az év teherautójával/kisáruszállítójával is. Azt is lehet nagyon menő szakújságíróknak pontozgatni, elemezgetni, de mindenki tudja, hogy ott az év újdonsága idén valójában nem más, mint a Nissan új villanyfurgonja, az NV200 tisztán elektromos változata lesz.

forrás: noemisszio.blog.hu

Ajánlott tartalom

Februárban megcsappant az elektromos autók eladása

Februárban 10,1 százalékkal nőtt éves összevetésben a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban. A legnépszerűbb választás továbbra is a benzinüzemű kivitel volt, a második legnépszerűbb pedig a hibrid-benzines. Az akkumulátoros elektromos autók részesedése februárban nem változott az egy évvel korábbihoz képest, elmaradt viszont a tavalyi átlagtól.