Bár Mexikóváros a világ egyik legszennyezettebb levegőjű metropolisaként ismert, az utóbbi évek tudatos politikájának köszönhetően mára valamelyest tisztábbá vált a levegője.
“A szennyezés továbbra is problémát jelent, de az tény, hogy az utóbbi több mint húsz évben felvettük a harcot a szennyezés ellen, és a javulás tagadhatatlan” – vélekedett Gustavo Alanis, egy mexikói környezetvédelmi civil szervezet szakértője.
A szokatlanul jó levegőminőség az elmúlt hetekben képeslapra illő látvánnyal ajándékozta meg a 20 milliós főváros lakosait: tisztán látszódott a város fölé magasodó két hófödte vulkán, a Popocatepetl és az Iztaccihuatl.
“Az utóbbi években sorra megdöntöttük a rekordokat az ózonkoncentráció határértéke alatt maradó napok számát illetően. Tavaly 185 nap volt az elfogadható tartományban, az idei évet pedig még ennél is jobb mutatóval kezdtük: az első 60 napból 50-en a határérték alatti számot mértünk” – közölte Martha Delgado, a város környezetvédelmi irodájának munkatársa.
Az ózon a legszigorúbban ellenőrzött szennyezőanyag a mexikói fővárosban. Delgado közlése szerint az 1990-es években a levegőminőség általában emiatt az anyag miatt lépte túl a határértéket az év nagyobbik részében.
A városnak a magas légszennyezés miatt számos óvintézkedést kellett hoznia: többször korlátozták a személygépkocsik számát, ideiglenesen fel kellett függeszteni a közmunkákat és a kültéri sportolást is.
A stratégiai programok között központi szerepet játszott a tömegközlekedés korszerűsítése. Ennek során a sikeres bogotái tapasztalatok alapján külön gyorssávot hoztak létre az autóbuszoknak, az európai mintát követve pedig bátorították a kerékpáros közlekedést az autózás helyett.
Aaron Jazcilevich, a Nemzeti Egyetem légkörtudományi központjának kutatója szerint a hivatalos mérések mellett független tanulmányok is alátámasztják, hogy a levegőminőség sokkal jobb, mint egy évtizeddel ezelőtt. “Két domináns tényező magyarázza a levegőminőséget. Az egyik az időjárási, hiszen a szelek eloszlatják a szennyező anyagokat. A másik pedig a magángépkocsi-használat környezetvédelmi szabályozása” – mutatott rá a kutató.
Jazcilevich szerint elképzelhető, hogy az utóbbi évek fejleményeinek hatására Mexikóváros már nincs a világ öt legszennyezettebb nagyvárosa között, a kétes ranglistán átadta helyét Kairónak, vagy akár India és Kína egyes metropolisainak.