Melyik 10 iparág gyarapodott a legjobban Amerikában?

Bizonyára nem kell azt nagyon latolgatni, hogy az utóbbi évek nem voltak éppen a legjobbak sem az USA, sem pedig közvetve Magyarország gazdaságának: jött a világválság, és az azt követő nehézkes kilábalás. Azonban léteznek olyan szektorok az Egyesült Államok gazdaságában, melyeknek éppen, hogy jót tettek ezek az évek. Íme ezek közül a 10 legkiemelkedőbb.

1. 3D nyomtatás
A háromdimenziós nyomtatás egy már mintegy 10 éve létező gyártási folyamat, azonban csupán 2-3 éve vált elég fejletté ahhoz, hogy nagy vihart kavarjon. A 3D nyomtatás során egy lézeres nyomtató szerkezet mikromilliméter pontossággal illeszt anyagrétegeket (legyen az méhviasz, műanyag, alumínium por vagy akár csokoládé) egymásra, és így rétegről rétegre építi fel a tervezett alakzatot. Ez az eljárás kevesebb felesleganyaggal és kisebb hibalehetőséggel jár, mint a ma leginkább elterjedt gyártási módszerek, így egyre több szakember véli úgy, hogy a 3D nyomtatás gyökeresen megváltoztathatja az ipart. Ez az iparág 2002 és 2012 között átlagosan 8,8%-kal fejlődött, és becslések szerint 14%-os éves fejlődést fog hozni 2012-től 2017-ig.

csípős szósz

2. Csípős szósz
Furcsának hangzik? Nem kétséges. Viszont tény, hogy a csípős szószok igen nagy népszerűségre tettek szert az USA-ban az elmúlt évek során. Az ibisworld.com üzleti magazin szerint: „A csípős szószok iránti keresletet a demográfiai fogyasztási trendek, a bevándorlás, valamint az Egyesült Királyságból és Japánból érkező kereslet növelte. Ahogy az amerikaiak étrendje egyre változatosabb lett, a csípős szószok kiharcolták a helyüket az emberek tányérján.” Hozzájárul ehhez az is, hogy a csípős szószok kapszaicin-t tartalmaznak, mely az idegrendszert endorfin (azaz „boldogság hormon”) termelésére ingerli. Ki tudja? Lehet, hogy a csípős szósz lesz a következő Coca Cola. Ez az iparág 2002 és 2012 között átlagosan 9,3%-os növekedést produkált, és becslések szerint 2012 és 2017 között 4,1%-os fejlődésre számíthatunk évente.

gyógyszer

3. Generikus gyógyszergyártás
Ahogy az nálunk is megfigyelhető, az Egyesült Államok lakossága is egyre csak öregszik, és ezzel arányosan szegényedik is. Ezért nem csoda, hogy nagy a generikus gyógyszerek népszerűsége. A generikus gyógyszerek ugyanis (az originálisokkal ellentétben) szabadalom nélkül, illetve lejárt szabadalommal értékesített készítmények, vagyis az új és innovatív gyógyszerekkel azonos minőségi, mennyiségi, összetételi és formai elemekkel rendelkeznek, viszont gyakran sokkal olcsóbbak, mint a márkás gyógyszerek. És habár úgy tűnik, hogy a magánrendelőknek nagyobb lesz a beleszólása az előnyben részesített gyógykészítmények terén, a népességi igények miatt mégis arra számítanak, hogy a generikus gyógyszerek továbbra is népszerűek maradnak. Ez az iparág 2002 és 2012 között átlagosan 9,6%-os fejlődést mutatott, és becslések szerint 2012 és 2017 között évente 6,3%-os fejlődést fog elérni.

jóga

4. Jóga és pilates
Általánosságban elmondhatjuk, hogy az USA lakói csak több kilót fognak felszedni az elkövetkező években – de nem mind. Egy igen eltökélt kisebbség ugyanis szeretne fitt és vékony maradni, és a jelenlegi legfelkapottabb fitnesz irányzatok bizony a jóga és a pilates. Az ibisworld.com szerint: „A pilates és a jóga stúdiók nagyon ellenállónak mutatkoztak a recesszióval szemben; ahelyett, hogy negatív jövedelemre tettek volna szert, 2008 és 2009 között bevételük csupán lelassult.” Ez az iparág 2002 és 2012 között átlagosan 12,1%-os fejlődéstért el, és becslések szerint 2012 és 2017 között évente 4,8%-os fejlődésre számíthatunk.

magán egyetemek

5. For-profit magánegyetemek
Az úgynevezett „for-profit”, azaz magáncégek által működtetett egyetemeket és főiskolákat egyre inkább éri az a vád, hogy diákjaikat telepumpálják adósságokkal, kevés elméleti tudásért cserébe. Viszont ennek ellenére, ahogy a munkapiacon egyre csak nehezebb lesz elhelyezkedni, a felsőoktatási tanulmányok utáni továbbtanulás továbbra is keresett lesz. Ez az iparág 2002 és 2012 között átlagosan 13,6%-kal fejlődött, és 2012 és 2017 között évenként 3.6%-os fejlődésre számítanak.

öbarnító

6. Önbarnító termékek
Az utóbbi évtizedben, a szoláriumok és az egyre veszélyesebb strandos napozás vetélytársaként, egyre inkább elterjedtek a különböző önbarnító eljárások. A szakértők szerint pedig manapság már az önbarnító krémek nem feltétlenül jelentik a „rosszabb” alternatívát a barnább bőrszín elérésére, hiszen az iparág korszerűsödésével egyre jobb minőségű termékek jelennek meg a piacon. Ez az iparág 2002 és 2012 között átlagosan 22,7%-os fejlődést mutatott, és a becslések szerint 2012 és 2017 között 10,7%-os fejlődéssel lehet számolni.

szemüvegek

7. Online szemüveg és kontaktlencse vásárlás
Az utóbbi időkben megfigyelhettük, hogy az online vásárlás egyre nagyobb népszerűségre tett szert nem csak az USA-ban, de hazánkban is. A különböző optikák pedig azok között szerepelnek, akik a legtöbbet profitáltak az online piac fejlődésével. „Az új technológiáknak köszönhetően, mint amilyen a virtuális felpróbáló lehetőség, mellyel a felhasználók egy feltöltött képen nézhetik meg, hogy hogy áll rajtuk egy-egy szemüvegkeret, a vásárlók magabiztosabban veszik igénybe a webes vásárlófelületet”, írja az ibisweb.com. Ez az iparág 2002 és 2012 között átlagosan 28,2%-os gyarapodást ért el, és 2012 és 2017 között várhatóan évi 8,8%-ot fog fejlődni.

zöld építészet

8. Környezettudatos építészet
Külön örömhír számunkra, hogy a környezetbarát alapanyagokból, energiatakarékos módon való építkezés is hódít Amerikában. A környezettudatos építkezés ugyanis nem csak arra alkalmas, hogy csökkentsük a szén-dioxid és metán gázok kibocsájtását: az energiaárak és alapanyagok drágulásával az ilyen irányú törekvések még költségtakarékossá is váltak. És habár az iparágat igen lesújtotta a recesszió, mostanra már ismét szárnyra kapott az öko-építészet. Ez az iparág 2002 és 2012 között átlagosan 28,9%-kal fejlődött, és 2012 és 2017 között évenkénti 22,8%-os gyarapodásra számítanak a szakértők.

napelem

9. Napelem gyártás
Habár az USA-ban a Solyndra napelem gyártó cég számára nem voltak kedvezőek az elmúlt évek, elmondhatjuk azt, hogy ezt leszámítva a napenergia ipara egyre lendületesebb fejlődést mutat. A nem megújuló energiahordozók mind árban, mind környezeti hatásokban kezdenek a kedvezőtlen megoldás kategóriájába kerülni, és a szilícium árának csökkenésével a napelemgyártás is egyre jobban fejlődik. Evidens, hogy a napenergia hatalmas szerepet fog betölteni a jövő energiagazdaságában. Ez az iparág 2002 és 2012 között átlagosan 32,3%-os fejlődést mutatott, és 2012 és 2017 között évi 8,2%-os fejlődésre számítanak.

social network

10. Közösségi portálok játék alkalmazásai
A „social network” illetve a közösségi háló iparága tíz évvel ezelőtt nem is létezett, úgyhogy ne ijedjünk meg a százalékoktól. Viszont az kétségtelen, hogy manapság szinte mindenki azt lesi, hogy hogyan lehetne befektetni ezekbe a közösségi oldalakba, illetve a rajtuk működő játék alkalmazásokba. „Az utóbbi öt év alatt [az interneten belül] különösen a közösségi oldalak nagy szerepet kezdtek el betölteni sok felhasználó életében, mivel kapcsolatot tudtak teremteni egymással, és olcsó szórakozási lehetőségekre akadhattak”, írja az ibisworld.com. Ez az irányvonal pedig nem valószínű, hogy csökkenni fog, hiszen ahogy egyre népszerűbb lesz a közösségi média és a rajtuk futó játékok, úgy egyre inkább beépülnek ezek a gazdaságba is. Ez az iparág 2002 és 2012 között átlagosan 128%-os fejlődést mutatott, és a becslések szerint 2012 és 2017 között 22%-os fejlődést fog produkálni.

Ajánlott tartalom

Milyen épületre igényelhető az ingyen napelemes támogatás?

Jelenleg üresen álló házra is kérhető a támogatás? Ha turisztikai célra használom az ingatlant akkor is is pályázhatok a 100 százalékban vissza nem térítendő napelemekre?