Jelenleg nincs gyakorlat a kisebb munkagépek károsanyag-kibocsátásának mérséklésére. Bár újabban fel-feltűnik egy katalizátor, de például a targoncák esetében ez nem tipikus. Az E85 használat elvileg lehetséges alternatívát kínál, bár ennek az üzemanyagnak a befogadására kevés munkagép képes.
Ami eredetileg benzines motorral üzemel, az könnyebben vagy nehezebben, de átalakítható E85-re. Autójuk és motorkerékpárjuk mellett sokan használják kerti kisgépüket is E85-tel. Logikus, hogy ha valaki olyan munkagéppel kénytelen dolgozni, amin nincs katalizátor, nyilván szeretné a tisztább üzemet a saját környezetében, kertjében. Tény, hogy az alkoholos kisgépek kipufogógázának szaga is kellemesebb. Legutóbb én is E85-tel nyírtam le a füvet, és a kapagépünk is azzal dolgozik. Ami kicsiben működik, az működik nagyban is, és fordítva, vagyis ha munkagép, akkor akár lehet nagyobb is. A probléma csak az, hogy a munkagépekre nem jellemző a benzines üzem. A napokban megkeresett a T&K Logisztika Kft. és egy megrendelői igény alapján az után érdeklődött, milyen lehetőségei vannak a targoncák E85-ös üzemének. Rövid egyeztetés után kiderült, hogy a dolog nem túl egyszerű. A benzines targonca olyan, mint a fehér holló, Európában gyakorlatilag nem szállítanak ilyet. Nálunk belsőégésű meghajtásban a dízel mellett az LPG gáz a legelterjedtebb, amit ugyan ki lehet egészíteni E85 üzemmel, de az átalakítás jóval bonyolultabb.
Optimális megoldás az eredetileg is benzines targonca átalakítása, amit viszont japánból kell behozni. Futottunk még pár kört a témában, én is érdeklődtem máshol, sőt találtam is kínai benzines gépeket. Ezektől a megrendelő elzárkózott, így a Toyota és a Nissan gépei maradtak a képben. A kedvezőbb beszerzési ár miatt végül egy győzött. A K21 kódjelű 2065 köbcentis motor középen, az ülés alatt helyezkedik el, mint minden targoncánál. Ugyanezt a motort LPG üzemű targoncákhoz is szerelik, nem csodálkoznék, ha személyautókban is felfedezném alapjait. A taposólemezt eltávolítva nagyon könnyen hozzáférhető, körbejárható. Korszerű elektronikus gyújtás, elektronikus gázpedál, lambda szabályozás – a rendszert a Nissan ECCS-nek azaz “electronic concentrated control system”-nek nevezi – átalakítása rutin feladat. Mivel a gép szabadtéren fog dolgozni, az elvárások egy napi használatú személyautóval egyeznek meg. Kizárólag az E85 üzem a cél, így szükségtelen automata üzemanyag-felismerést alkalmazni, bár az alkohol felismerő szenzor elhelyezése sem lett volna kihívás.
A teljes cikk itt olvasható.