Változások az Alpokban

Egyre jobban érezhető a Föld szélsőséges éghajlatváltozása, és ennek nyomai az Alpokban is láthatóak.

Az utóbbi években tett mászásaim során, társaimmal mind gyakrabban ütköztünk olyan nehézségekbe, melyek egyértelműen az éghajlatváltozásra vezethetők vissza. Ezt néhány túránk bemutatásával szemléltetem. Tavaly nyáron a svájci Mönch csúcs (4107 m) északi falának sikeres megmászása után, a hegy túloldalára vezető gerincen ereszkedtünk le, az UNESCO által a világörökség részeként számon tartott Aletsch gleccser felső régiójához. Az Aletsch gleccser közel 23 kilométer hosszával az Alpok legnagyobb jégárja. Vastagsága a Konkordiaplatz elnevezésű gleccsertalálkozásnál közel egy kilométer. A felsőbb részein még alig, az alsó szakaszoknál azonban annál jobban érződik a jégtömeg visszahúzódása. Egy év alatt akár száz métert is csökken a hossza!

A gleccseren átkelve egy elhagyatott hüttében aludtunk, hogy másnapi terveink szerint a Fiescherfirn gleccserén átkelve feljussunk az Eigerre. Az elődeink által használt útvonal, és lényegében bármilyen átkelési lehetőség azonban, mostanára megszűnt. A gleccser olyannyira felszabdalódott, hogy ha még a hasadékokon át is ugrunk, illetve leereszkedünk rajtuk, a kialakult jégtornyok bármikor ránk dőlhetnek. Éjszakánként hallottuk, amint a körülöttünk lévő jégmezők megállás nélkül morogtak és omladoztak. Másnapi átkelésünkről így a mászásról is le kellett mondani. Ezt a rendkívüli feltöredezést, csakis a gleccser olvadása, a hasadékok szétnyílása okozhatta.

Hochferner északi fala. Balra a 2005-ös, jobbra a 2012-es felvétel, ahol útvonalunk is látható.

2012 őszén, az olaszországi Hochferner jeges északi fala alatt állva csodálkoztunk el igazán, amikor a 2005-ös fényképekhez képest láttuk, hogy lényegében a függőgleccser egyharmada eltűnt, és helyette már csak az évezredek óta csiszolt sziklafelületek maradtak. Rajtunk kívül még két német kollégával találkoztunk, de ők nem mertek nekiindulni, mert az olvadás miatti jégtornyok (séracok) omladoztak. Nekünk sikerült megmászni a falat, a klasszikus útvonalat nagyjából tartva, de közel sem a klasszikus állapotok között.

A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

Pécs európai küldetési címkét kapott a klímasemlegességgel kapcsolatos erőfeszítéseiért

A klímasemleges és intelligens városokra vonatkozó uniós program keretében 23 város, köztük Pécs kapta meg az európai küldetési címkét a klímasemlegességgel kapcsolatos erőfeszítéseiért - közölte az Európai Bizottság csütörtökön.