Szegediek lettek az ország legkörnyezettudatosabb hallgatói

Vetélkedősorozat a környezet védelméért.

A jövő nemzedékének sorsa múlhat azon, hogy a felsőoktatásban tanuló fiatalok mennyire tájékozottak a környezettudatosság és a fenntarthatóság témájában. Felmérések eredménye szerint a legtöbb hallgató tisztában van az energiapazarló életmód környezeti hatásaival, de nem tesz aktív lépéseket a fenntartható fejlődés érdekében.
Ezen a tényen változtatandó indult útjára az Egyetemisták és főiskolások környezettudatossági vetélkedője, az Egy-Kör. A tavaly szeptember óta zajló szemléletformáló kampány elsődleges célja az volt, hogy felhívja a hallgatók figyelmét a környezettudatosság jelentőségére, és gyakorlati útmutatót adjon a környezetre is figyelő egyetemi-főiskolai léthez.

Az országos figyelemfelkeltő roadshow után online formában zajló vetélkedősorozatot az Iparfejlesztési Közalapítvány a Budapesti Corvinus Egyetemen belül működő Tisztább Termelés Magyarországi Központjával közösen bonyolította. A versenyben az ország felsőoktatási intézményeinek 3 fős csapatai vehettek részt. Az elődöntőket és a döntőt a Duna Televízió közvetítette. A győztesek, vagyis az ország legkörnyezettudatosabb hallgatói szegedi egyetemisták lettek: a háromfős „Nomád” csapat tagjainak nyereménye egy-egy interrail jegy; a fiatalok így 22 napon keresztül ingyen utazhatják be Európát.
Az augusztus 31-én záruló projekt eredményeit a szervezők sajtótájékoztató keretében ismertették a nyilvánossággal. A téma jelentőségét mutatja, hogy az eseményen részt vett a projekt fővédnöke, Dr. Fülöp Sándor, a Jövő Nemzedékek Országgyűlési Biztosa is, aki köszöntőjében hangsúlyozta: a jövő értelmiségének óriási felelőssége van abban, hogy milyen környezetben nő majd fel a következő generáció.

Nem véletlen, hogy a szervezők éppen a felsőoktatásban tanuló fiatalokat célozták meg a környezettudatosságot, a fenntartható fogyasztást és a fenntartható fejlődést hangsúlyozó üzenettel.
– Ez az a generáció, amely környezettudatossá válásával – a tanulmányok befejezését követően alkotó, vezető pozíciókat betöltve, jelentős hatást gyakorolhat majd a gazdasági, társadalmi és környezeti döntésekre – mondta Dr. Bárdos Krisztina, az Iparfejlesztési Közalapítvány ügyvezető igazgatója.
– A 2010 februárjában lezajlott roadshow során az ország 6 régiójának 15 felsőoktatási intézményében több ezer hallgató vett részt a környezettudatossággal és a fenntarthatósággal foglalkozó, filmvetítéssel egybekötött interaktív előadásokon. A projekt második szakaszában a hallgatók ötfordulós online vetélkedő keretében mérhették össze „ökotudásukat.” – ismertette a projekt menetét Dr. Zilahy Gyula, docens, a Budapesti Corvinus Egyetem, Tisztább Termelés Magyarországi Központjának vezetője.

A háromfős csapatok a lakhatás, az étel-ital, a munka, a mobilitás, illetve a szórakozás témakörében oldottak meg kreativitást és környezettudatosságban való jártasságot igénylő feladatokat. Az online vetélkedő során a plakáttervezés és videó készítés mellett például a környezettudatosság elveit szem előtt tartó lakásfelújítás menetét is ismertetni kellett a szakmai zsűrivel.
A csapatok az öt forduló négy legjobb eredményének összesítését figyelembe véve jutottak be a Duna Televízió által is közvetített elődöntőkbe, majd a döntőbe. A televíziós vetélkedőben villámkérdések, környezettudatossági események sorrendbe rakása, activity, tippelés, környezetbarát és nem környezetbarát termékek, ételek csoportosítása, illetve ügyességi játékok szerepeltek a feladatok között.
A projekt során több ezer fiatal egyetemista és főiskolás követhette nyomon a környezettudatosság és a fenntarthatóság aktuális problémáinak feldolgozását. A szervezők remélik, hogy az így megszerzett ismeretek a későbbiekben hozzájárulhatnak a jövő nemzedékének tudatos életmódjához.
A tavaly szeptemberben elindított szemléletformáló kampány és vetélkedősorozat megrendezésére az Új Magyarország Fejlesztési Terv Környezet és Energia Operatív Program 6.1.0. keretében pályázott az Iparfejlesztési Közalapítvány.

A pályázat címe: Egy- Kör/ Egyetemisták és főiskolások környezettudatossági vetélkedője
Kedvezményezett neve: Iparfejlesztési Közalapítvány
A projekt kezdete: 2009. 09. 01.
A projekt befejezése:2010. 08. 31.

www.gyereegykorre.hu

Ajánlott tartalom

AM: nemzetstratégiai kérdés a hazai vetőmagágazat

Nemzetstratégiai kérdés a hazai vetőmagágazat. A hazai agrártermelés hosszú távú fenntarthatóságához alapjaiban járulnak hozzá a hazai, kiváló minőségű vetőmagok és szaporítóanyagok - mondta Farkas Sándor, az Agrárminisztérium (AM) parlamenti államtitkára csütörtökön Szarvason, az I. Országos Vetőmag-gazdálkodási Konferencia megnyitóján a tárca közleménye szerint.