A Ryanair felszólított az Európai Bizottságot, hogy hagyjon fel az “ökoidióta” (eco-looney) kibocsátáskereskedelmi rendszerével (ETS), amelynek alapján megbüntetik azokat a légitársaságokat, amelyek túllépik a karbonkibocsátási határértéket.
A Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség korábban úgy becsülte, hogy az ETS összesen 1 milliárd fontjába (354 milliárd forint) kerül a légitársaságoknak, írja az origo.hu. A népszerűtlen rendszer komoly kritikát váltott ki az iparág részéről az év eleji bevezetése óta, számos légitársaság pedig megtagadta a csatlakozást. Egy globális légügyi kereskedelmi háború elkerülése végett az EU-n kívüli légitársaságokat mentesítették az ETS hatály alól, de amelyek az EU-n belül repülnek, azoknak kötelező a részvétel – írja a Telegraph. Stephen McNamara, a Ryanair szóvivője ezzel kapcsolatban így reagált: “nem hisszük, hogy az európai légi ipart be kellene venni az ETS-be, mert az EU széndioxid-kibocsátásának mindössze 2 százalékáért felelősek”. Hozzátette: “Ennek az ökoidióta adónak a fenntartása károsan érinti a forgalmat, a turizmust, az európai versenyképességet és a munkahelyeket, olyan időben, amikor semelyik más gazdasági blokk nem veszi be a légi ipart az ETS-eibe.” A plusz költséget természetesen a Ryanair azonnal áthárította az utasokra: egy oda-vissza útra 50 penny (177 forint) ETS-díjat számol fel a társaság. Ez összesen 20 millió font (7 milliárd forint) bevételt jelenthet a Ryanairnek 2012-ben, amelyet tovább kell adnia.
Vulgáris vezérigazgató
Nem az első eset, hogy a Ryanair keresetlen szavakat használ. Michael O’Leary vezérigazgató legutóbb “faszfejnek” (plonker) nevezte a hatóságokat, amiért azok előírják, hogy az utasok biztonsági övet használjanak fel- és leszálláskor. O’ Leary korábban idótának nevezett egy utast, amiért az elfelejtette kinyomtatni az online beszállókártyáját. A mérleg másik serpenyőjében azért ott van, hogy a Ryanairrel – és más fapados társaságokkal – rendkívül olcsón lehet utazni.