Zöld eljárás az aszfaltgyártásban

Nálunk a technológia, egyelőre mégsem tudjuk használni.

Az ún. alacsony energiafelhasználású aszfalt 2005 óta létezik. Lényege, hogy a hőmérséklete jóval alacsonyabb, mint a hagyományos aszfalté, ez pedig 50%-os energiafelhasználást és akár 60%-kal kevesebb károsanyag-kibocsátást jelent a gyártás és bedolgozás során. A LEA (Low Energy Asphalt) már itthon is gyártható, de a hazai szabályozások egyelőre nem engedik, hogy a környezetkímélő technológiát alkalmazzák.

Az aszfaltgyártás régi problémája a gyártás során szükséges magas hőmérséklet. A hagyományos aszfaltot 180-200 °C-on állítják elő, mely számos hátránnyal jár: rengeteg energiát emészt fel, az aszfaltot nem lehet messze szállítani, mert kihűl, nehéz és kellemetlen vele dolgozni és még egészségkárosító hatása is van. A mélyépítő iparág évek óta keresi azt a megoldást, melynek segítségével csökkenthető a gyártás során történő energiafelhasználás, az egyéb rossz tulajdonságok is kiküszöbölhetőek, de a minőség megmarad.

A sok kísérletezés 2005-ben meghozta a várt eredmény: Franciaországban megszületett az aszfaltgyártás „zöld” vívmánya, a LEA (Low Energy Asphalt). Szemben a hagyományos aszfalttal, a LEA gyártása alacsony hőmérsékleten, 80 és 130 °C között történik. Ez 50%-kal kevesebb energiafelhasználással és 50-60%-kal kisebb széndioxid és bitumen gőz kibocsátással jár, amely jelentősen hozzájárul az üvegházhatás csökkentéséhez. További előnye, hogy az útépítés során nincs kellemetlen „aszfaltszag”, hiszen nem bocsát ki bitumengőzt, amely belélegezve egészségre káros anyagokat tartalmaz. Emellett a minősége nemhogy megegyezik, de jobb, mint a hagyományos aszfalté, nedves időben is könnyen beépíthető és az alacsony hőmérséklete miatt jóval messzebb is szállítható.

Itthon a Duna Aszfalt Kft. képes a LEA előállítására, akik a HAPA (Hungarian Asphalt Pavement Association) segítéségével aktívan képviselik a jó ügyet, számos konferencián és fórumon bemutatták a LEA-t, azonban az átütő siker még várat magára.

„Bár a LEA minden paraméterében megfelel a hazai Útügyi Műszaki Előírásban szereplő előírásoknak és előállítási költsége szinte megegyezik a hagyományos forró aszfaltéval, de a közbeszerzési eljárások műszaki specifikációja mégsem engedi, hogy ezzel a technológiával pályázzanak az útépítő vállalatok” – mondta Veress Tibor, a Magyar Aszfaltipari Egyesülés (HAPA) elnöke.
Veress Tibor szerint az Európa Unió irányelveivel azonosulva, munkahelyi egészségvédelmi szempontból is nagy előrelépést jelent a LEA aszfalt használata, hiszen nincs egészségkárosító hatása.

„Dunaharasztiban található keverőtelepünk 2012 óta alkalmas a LEA aszfalt gyártására, viszont a közbeszerzési eljárások során mégsem pályázhatunk ezzel a technológiával, hiszen a műszaki specifikációk nem tartalmazzák a „mérsékelten meleg aszfalt” kategóriát. – tette hozzá Lehel Zoltán, a Duna Aszfalt Kft. szóvivője.

Pedig a LEA használata felgyorsítaná a kátyúzási munkálatokat is, hiszen nedves időben is beépíthető az aszfalt, amely nagyobb ragasztóerővel bír a hagyományossal szemben.

Ajánlott tartalom

AM: nemzetstratégiai kérdés a hazai vetőmagágazat

Nemzetstratégiai kérdés a hazai vetőmagágazat. A hazai agrártermelés hosszú távú fenntarthatóságához alapjaiban járulnak hozzá a hazai, kiváló minőségű vetőmagok és szaporítóanyagok - mondta Farkas Sándor, az Agrárminisztérium (AM) parlamenti államtitkára csütörtökön Szarvason, az I. Országos Vetőmag-gazdálkodási Konferencia megnyitóján a tárca közleménye szerint.