Alternatívautó-kiállítással folytatódott az Európai Mobilitási Hét

Napenergiával, földgázzal, elektromos árammal és lábbal hajtott járművek sorakoztak fel csütörtökön a budapesti Nyugati-tér nagy órája alatt az Európai Mobilitási Hét második napján.

A fenntartható közlekedés térnyerését zászlajára tűző, 2002 óta megrendezett Európai Mobilitási Hét második napja az alternatív autózás jegyében telik.
Az alternatív járművek rövid felvonulása előtt tartott sajtótájékoztatón Dióssy László, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium környezetmegőrzési szakállamtitkára elmondta: a zöldtárca a társadalmi összefogás erősítése és törvényhozás alakítása útján egyaránt megpróbál fellépni a környezetkímélőbb gépkocsik terjedéséért. Példaként a hibridmeghajtású (benzin- és elektromos motorral is rendelkező) kocsik felére csökkentett regisztrációs adóját említette, valamint kiemelte, hogy a Környezet és Energia Operatív Program (KEOP) támogatásával újabb biodízel-, bioetanol-üzemek létesülhetnek Magyarországon.
A kiállításon estig megtekinthető a Toyota legújabb, harmadik generációs full-hibrid modellje, a Prius is. Mint Xavier Heylen, a Toyota Motor Hungary Kft. alelnöke az MTI-nek elmondta: a fullhibrid-technológia lényege, hogy kis igénybevétel esetén – például belvárosi araszoláskor – az elektromos motor jár, a benzinmotor csak nagyobb terhelésnél lép működésbe. Xavier Heylen elmondta: világszerte eddig mintegy 2 millió Priust adtak el, míg Magyarországon az extráktól függően 6-8 millió forintba kerülő autóból eddig 1700 talált gazdára.
A Prius évente 25 ezer kilométer megtett úttal számolva több mint 1 tonna szén-dioxiddal bocsát ki kevesebbet, mint egy azonos kategóriájú benzines autó. Ez 80 fa éves szén-dioxid-elnyelőképességének felel meg – érzékeltette a hibridtechnológia előnyeit a Toyota alelnöke.
A Nyugati téri mustrán felvonultak a Fővárosi Gázművek (Főgáz) földgázmeghajtású járművei is. A földgáz homogén égésfolyamatának köszönhetően elégésekor kevésbé szennyezi a környezetet, mint a benzin és a gázolaj – magyarázta Bálint Norbert, a Főgáz PR főmunkatársa, hozzátéve, hogy az üzemanyag előnyei különösen városi használat során jelentkeznek: földgázmeghajtás esetén a szén-monoxid kibocsátás 50-70 százalékkal, a szénhidrogéneké 50 százalékkal alacsonyabb, mint a hagyományos benzinmotornál.

Ajánlott tartalom

Mit kell tudni az elektromos autók alkatrészeiről?

Az akkumulátor képessége egy elektromos autóban elektromos energiát tároló keretként, azonnali áramlású villamos energiaként (DC) működik. Ha a szabályozó jelet kap, az akkumulátor egyenáramú elektromos energiát küld az inverterbe, hogy aztán a motor meghajtására használhassa. A felhasznált akkumulátor egy olyan akkumulátor, amely úgy van megszervezve, hogy egy úgynevezett lábon álló akkumulátor csomagot alakítson ki.